7.11.09

Vem ska man lita på i denna world wide web?

Det farliga med internet är att vemsomhelst kan vara vemsomhelst. Jag skulle kunna säga att jag är 67-åriga Kerstin som har två katter och bor i en villa en bit utanför malmö. Likaväl som jag kan säga det så kan 54-åriga Gunnar Söderberg uppge sig att vara 25-åriga Kajsa-Lisa Eriksson.

Varför jag funderar över detta är för att jag fick ett mail igår från en kvinna som säger att hon hyr ut ut två rum i sin lägenhet. Jag har satt ut en annons på flatmates.com.au och det var den som hon svarade på.  Grejen är att jag är väldigt försiktig på nätet och kände att jag hade många anledningar att vara misstänksam.

- Lägenheten är jättefin och har allt man kan önska sig
- Läget är centralt
- Priset är relativt lågt (det finns lägenheter som är hälften så fina och dubbelt så dyra långt från centrum)


Alltså undrar jag: Är det sant, dvs. har JAG sån tur, eller är det någon som försöker blåsa mig på pengar? Hon vill ju, som alla andra, ha en depostitionsavgift innan jag flyttar in. Detta är nackdelen med att leta lägenhet på andra sidan jorden. Hursomhelst så mailade jag ´henne´och berättade ärligt om min oro. Hon svarade idag och sa att hon förstod. Gav mig en mailadress till de som hyrde lägenheten innan och sa att jag kunde fråga dem om lägenheten och henne. Jag tror jag skiter i att kontakta dem för om jag ska vara ärlig och misstänksam så är det ju skitsamma. Det skulle ju kunna vara samma person med annan mailadress...Ska fundera på det här ett tag. Jag vill inte bli lurad men jag vill inte gå miste om en toppenlägenhet. Ibland måste man chansa för att vinna...Får se hur jag gör.


gammal bild. På nätet kan man vara förklädd till vemsomhelst.